Etyka pracy coacha

  1. Coach postępuje w sposób, który wpływa na pozytywne spostrzeganie profesji coachingowej.
  2. Coach  jest świadomy szczególnej odpowiedzialności wynikającej ze specyfiki wykonywanego zawodu. Powinien znać granice swoich kompetencji i nie podejmuje się zadań przekraczających jego możliwości. Dokłada wszelkich starań, aby zapewnić jak najwyższy poziom wykonywanej pracy.
  3. Coach powstrzymuje się od wykonywania czynności zawodowych, jeżeli okoliczności zewnętrzne lub jego własny aktualny stan fizyczny czy psychiczny są tego rodzaju, że mogą istotnie obniżyć poziom wykonywanej pracy lub zakłócić bezstronność osądu zawodowego.
  4. Relacje między coachami opierają się na wzajemnym szacunku (również szacunku do różnych podejść do coachingu) i koleżeństwie, wynikającymi ze wspólnoty wartości i celów, świadomości rangi społecznej wykonywanego zawodu oraz przyjętej na siebie odpowiedzialności zawodowej.
  5. Coach  nie jest obojętny na odstępstwa od zasad etyki zawodowej ze strony  innych coachów. Stwierdzając nieetyczne postępowanie kolegi w sprawach zawodowych lub dowiadując się o takim zachowaniu, coach  stara się przekonać go o niewłaściwości jego czynów, korzystając gdy trzeba, z pomocy innych kolegów. Jeśli taka interwencja okazuje się nieskuteczna, coach zgłasza sprawę do właściwej instytucji, która określa dalszy sposób jej załatwienia.
  6. Coach jest odpowiedzialny za ustanawianie wyraźnych, odpowiednich do sytuacji relacji z klientami.
  7. Coach zgodnie z prawdą przedstawia swoje kwalifikacje, wiedzę i doświadczenie.
  8. Coach nie wykorzystuje żadnego aspektu  relacji coach-  klient w celu uzyskania jakichkolwiek korzyści osobistych, zawodowych czy finansowych.
  9. Gdy coach czuje, że coaching nie jest właściwym rozwiązaniem dla klienta lub nie jest z jakiegoś powodu skuteczny, jest zobowiązany do omówienia tego z klientem w sposób nie uwłaczający jego godności.
  10. Coach podejmuje stosowne kroki powiadomienia władz, w sytuacji gdy klient ujawnia zamiar zagrożenia życiu swojemu lub innych osób.
  11. Coach szanuje poufność informacji uzyskanych od klientów, z wyjątkiem sytuacji, kiedy klient upoważni coacha do ich ujawnienia lub  gdy będzie to wymagane obowiązującymi przepisami prawa.
  12. Coach będący z wykształcenia psychologiem nie udostępnia specyficznych metod badawczych osobom nieprzygotowanym do ich kompetentnego stosowania.
  13. Tam, gdzie istnieje potencjalny konflikt interesów, na przykład dotyczący granic czy ról, coach omawia to z klientem i wspólnie szukają uczciwego rozwiązania.


Opracowanie własne na podstawie: kodeksu etycznego ICF, kodeksu etycznego EMCC oraz
kodeksu etyczno- zawodowego psychologa.