Outsourcing w zarządzaniu jakością

Wiele firm konsultingowych w swojej ofercie posiada usługę polegającą na przejmowaniu funkcji związanych z odpowiednikiem pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością. Co prawda norma ISO 9001 nie nazywa tego stanowiska „pełnomocnikiem”, a „przedstawicielem kierownictwa”, to jednak osoba odpowiedzialna za wykonywanie tych obowiązków, która powinna być powołana już na etapie wdrażania systemu. Zgodnie z punktem 5.5.2. normy: „Najwyższe kierownictwo powinno wyznaczyć członka kierownictwa, który niezależnie od innej odpowiedzialności powinien mieć odpowiedzialność i uprawnienia, które obejmują:
•    zapewnienie, że procesy potrzebne w systemie zarządzania jakością są ustanowione, wdrożone i utrzymywane,
•    przedstawienie najwyższemu kierownictwu sprawozdań dotyczących funkcjonowania systemu zarządzania jakością i wszelkich potrzeb związanych z doskonaleniem,
•    zapewnienie upowszechnienia w całej organizacji świadomości dotyczących wymagań klienta”.
Menedżerowie firm konsultingowych uważają, ze zadania należące do pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością mogą być zlecone na zewnątrz. Jako zalety takiego rozwiązania wymienia się przede wszystkim obniżenie kosztów przedsiębiorstwa związanych z zatrudnieniem pełnomocnika oraz dostęp konsultantów zewnętrznych do najnowszej wiedzy z zakresu zarządzania jakością.

Outsourcing auditów

Oferowane usługi w zakresie realizacji auditów obejmują audity pierwszej i drugiej strony. Do auditów pierwszej strony zaliczamy audity wewnętrzne (audity określające stopień spełnienia wymagań norm ISO) oraz audity zarządzania.

W ramach systemu zarządzania jakością organizacja powinna przeprowadzić audity wewnętrzne w zaplanowanych odstępach czasu w celu określenia, czy system zarządzania jakością:
•    jest zgodny z zaplanowanymi ustaleniami, z wymaganiami niniejszej normy międzynarodowej oraz z wymaganiami systemu zarządzania jakością ustanowionymi przez organizację,
•    jest skutecznie wdrożony i utrzymany.

W tym zakresie firmy konsultingowe oferują outsourcing polegający na przeprowadzeniu auditów wewnętrznych. W praktyce wygląda to tak, iż są one dokonywane przez konsultantów zewnętrznych na podstawie opracowanego programu auditów.

Bardzo często przeprowadzane są również audity wstępne. Usługa ta kierowana jest przede wszystkim do firm będących na etapie przygotowań do wdrażania systemu zarządzania jakością. Audit ten ma na celu sprawdzenie, w jakim stopniu organizacja spełnia wymagania normy. Bardzo często usługa ta oferowana jest przez firmy konsultingowe, których konsultanci, chcą ocenić istniejący w organizacji system zarządzania jakością. Informacje te wykorzystywane są również do wycen handlowych usług konsultingowych. 
Audity zarządzania, inaczej zwane doskonalącymi, stanowią dane wejściowe do usprawnienia istniejącego już systemu zarządzania. Chodzi tu przede wszystkim o przeanalizowanie możliwości dotyczących zmniejszenia ilości dokumentacji systemowej, wdrożenia nowych dokumentów, zastąpienia tradycyjnych dokumentów elektronicznymi czy też wdrożenia narzędzi informatycznych mających na celu usprawnienie zarządzania dokumentacją.
Audity w zakresie auditów drugiej strony obejmuje audity realizowane u dostawców lub kontrahentów. Mają one na celu zweryfikowanie możliwości dostawcy pod kątem spełnienia określonych wymagań mogących dotyczyć na przykład jakości, wymagań ochrony środowiska lub bezpieczeństwa.

Korzyści z wdrożenia usług outsourcingowych

Do korzyści związanych ze stosowaniem usług outsourcingowych należą:
•    Umożliwienie skoncentrowania się na podstawowej działalności. Dzięki temu przedsiębiorstwo może przeznaczyć na nią maksymalną ilość środków, w tym finansowych, co pozwala na wypracowanie bardziej konkurencyjnej pozycji.
•    Jakość i niezawodność usług. Klient jest obsługiwany przez firmę o uznanej renomie, a więc może oczekiwać profesjonalnej obsługi.
•    Obniżenie kosztów funkcjonowania organizacji. Chodzi tu o redukcję kosztów oddelegowania pracowników do przeprowadzania auditów, kosztów szkoleń nowych auditorów i szkoleń doskonalących dla dotychczasowych oraz kosztów oderwania od pracy osób przeprowadzających audit i tych, których praca jest auditowana.
•    Korzystanie z wiedzy i doświadczenia ekspertów.
•    Otrzymanie obiektywnej informacji o funkcjonowaniu organizacji. Auditorzy wewnętrzni często są uzależnieni od swojej pozycji i obawiają się konsekwencji wykazania niezgodności. Często względy koleżeńskie lub obawa przez zwierzchnikiem sprawiają, że audity te nie są obiektywne.


Na podstawie: Beata Syper, Marta Seweryn, www.outsourcing.edu.pl